STAS Supporters

Tags:
People STAS people testimonials
STAS Supporters

STAS is geen doorsnee productiebedrijf. Sinds enkele jaren werken we in een wendbare organisatie om bestand te zijn tegen interne en externe factoren. Dankzij die manier van werken, genieten STAS medewerkers van autonomie en beslissingsbevoegdheid van het hoogste niveau. Dat geldt ook voor hun persoonlijke ontwikkeling, daarom werd het Challenger programma opgezet. In 2023 wordt het traject herzien tot de STAS Supporters met aanvullend persoonlijke check-in gesprekken met iemand van People en de Expert Lead.

Challenger? Supporter!

Om onze medewerkers alle nodige ondersteuning te geven om tegen een VUCA wereld opgewassen te zijn, hebben we initieel challengers in het leven geroepen. Dit zijn medewerkers die vrijwillig hun tijd investeren om collega’s 1-op-1 te ondersteunen in hun groei en ontwikkeling als persoon en als medewerker.

Sinds de opstart van het Challenger-programma hebben we de vinger aan de pols gehouden over hoe dit programma onthaald werd. Doorheen de veranderingen bij STAS, is het programma bijgestuurd en loopt het nu onder de noemer STAS Supporters. De focus is verschoven van het challengen van de medewerker, waarbij voornamelijk professionele ontwikkeling voorop staat, naar een supporter die een vertrouwensband opbouwt met de medewerker.

Vertrouwensband centraal

Elke STAS medewerker heeft een Supporter. Elke medewerker krijgt de vrijheid om zelf hun supporter te kiezen. Zo zijn we zeker dat de medewerker iemand kiest waarmee hij of zij een klik heeft en zich comfortabel bij voelt. We raden wel aan iemand te kiezen buiten hun directe werkomgeving binnen STAS. Zo leren STAS’ers elkaar kennen en kan een onbevooroordeelde persoon met een open blik een frisse kijk bieden.

De supportee plant zelf check-in momenten in met hun supporter wanneer zij daar nood aan hebben, of gewoon omdat het al een even geleden is. Dit kan in de vorm van een meeting, een korte babbel in de Smisse (onze lunchruimte mét bar) of zelfs tijdens een korte wandeling. Tijdens deze confidentiële één-op-één gesprekken checkt de supporter hoe het gaat met de medewerker en hoe die zich voelt binnen STAS. De supporter luistert aandachtig en stelt vragen om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de besproken topics. In tegenstelling tot het challenger gesprek, wordt er minder sterk gefocust op groei, maar is de check-in eerder om te ventileren en om te weten hoe het echt met je gaat. Niets is off-topic.

Getuigenis van Pascale De Cooman - Marketing expert én challenger:

"Omdat ik mijn positiviteit van 30 jaar en mijn liefde voor STAS wou overdragen aan anderen."

 

Hoe word je een STAS Supporter?

Elke STAS Supporter neemt een handvol supportees onder hun vleugels. Maar hoe wordt iemand supporter? Want een supporter zijn, dat vereist een unieke set skills. Medewerkers die geïnteresseerd zijn om supporter te worden, ondergaan eerst een 360 graden feedback ronde zodat ze hun supportees zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen. Na deze vorming beslist de kandidaat supporter of hij/zij nog steeds open staat om de rol van supporter op te nemen. Als ze hier volmondig ja op antwoorden, worden ze supporter. Het team van supporters komt regelmatig samen in het supporterscafé (De Smisse) om ervaringen en bevindingen uit te wisselen alsook voor trainingen om hun people skills op te frissen of bij te sturen.

De Expert Lead: Een uitdager in je hoek

Als medewerker heb je naast een supporter ook een expert lead. Dit is de director die zich ontfermt over hun departement of expertise. Samen met de expert lead stelt de medewerker een jaaractieplan op om professionele doelen te bepalen. De expert lead reikt nodige tools aan om zo efficiënt mogelijk de persoonlijke doel(en) te bereiken. Dit kan in de vorm van coaching, opleidingen, begeleiding, zelfstudie, etc. De expertlead zal de medewerker uitdagen om het onderste uit de kan te halen maar uiteindelijk is het altijd de eigen motivatie en inzet die doorslaggevend zullen zijn in het bereiken van de doel(en).

Om de professionele groei van onze medewerkers te stimuleren, heeft iedereen jaarlijks 4 check-ins. Elk kwartaal zit de medewerker afwisselend samen met de expert lead of iemand van het People team. De werknemer bepaalt echter zelf hoe zij wil groeien en waar de focus ligt. De check-ins zijn eerder om met de medewerker af te stemmen waar ze op vandaag staan, waar ze naartoe willen en hoe STAS hen daarbij kan helpen.

Zie jij het zitten om ons team te komen versterken en ondersteuning te krijgen van je eigen supporter en expert lead? Of wil je zelf ook graag supporter worden? Bekijk dan zeker onze vacatures! Zit er niet direct iets bij, contacteer ons en wie weet kunnen we toch iets voor elkaar betekenen.