Zuinig rijden met je kipper of zelflosser: hoe verbruik je minder brandstof

Tags:
Kippers Zelflossers Planet Tips & tricks
Zuinig rijden met je kipper of zelflosser: hoe verbruik je minder brandstof

De brandstofprijzen behalen wereldwijd historisch hoge niveaus. Transportbedrijven zoeken naarstig naar manieren om brandstof te besparen en hoe ze letterlijk met dezelfde tank verder kunnen rijden. Alle kleine hoeveelheden die uitgespaard worden, resulteren samen in mooie besparing op brandstofkosten én CO2-uitstoot. Als chauffeur heb je de allergrootste impact op het brandstofverbruik. Wij geven enkele concrete tips & tricks waarmee je vandaag nog met zekerheid tot 25% bespaart op brandstof en uitstoot, zonder al te grote investeringen.

Een nieuwe ontwikkeling op de markt is assen die remkracht opslaan in een batterij om die energie aan te wenden bij het optrekken van de trailer. Op die manier kan er gemakkelijk brandstof bespaar worden. Echter moeten we hier ook enkele bedenkingen bij meegeven. Op vandaag is de return-on-investment (ROI) van deze oplossing nog zeer onduidelijk. Ook bij de impact die de batterij op het milieu heeft, staan nog wat vraagtekens. Wij hebben enkele praktische tips & tricks waardoor je verder geraakt met een volle tank.

       1. Optimaliseer de trekker-oplegger combinatie zoveel mogelijk

Een goed doordachte trekker en oplegger spelen perfect in op de vracht die vervoerd wordt. Denk hierbij verder dan de initiële ladingen waarvoor je de oplegger koopt en sta ook eens stil bij hoe je retourritten kan organiseren. Door de oplegger zo flexibel mogelijk inzetbaar te houden, kan je vermijden dat het voertuig leeg moet rondrijden. ‘Bezint eer ge begint’ is hier letterlijk goud waard. Jouw lokale STAS dealer helpt je hier graag bij.

       2. Traag & gestaag wint de race

Door te rijden aan een tragere, maar constante, snelheid verbruik je zo weinig mogelijk brandstof en wordt er zo min mogelijk CO²-uitstoot verwezenlijkt. Enter: de cruise control en de snelheidsbegrenzer! Dankzij deze handige functies kan je gemakkelijk je snelheid instellen of limiteren en rij je aan een constante snelheid.

       ​​​​​​​3. Pas je rijstijl aan

Aan constante snelheid rijden, houdt ook in dat je zo weinig mogelijk optrekt of stopt. Probeer daarom zones met veel stoplichten (zoals binnensteden) te vermijden. Anticipeer ook op stoplichten. Trek niet op om nog snel het groene licht te halen, om dan toch op de rem te moeten trappen. Zo verdoe je dubbel zoveel brandstof door te stoppen en opnieuw te starten.

Denk eraan rustig op te trekken, consistente snelheid aan te houden en zo weinig mogelijk te moeten remmen en optrekken. Je kan echter niet ontwijken dat je nooit zal moeten remmen. Als je dan moet remmen, gebruik zoveel mogelijk de retarder (als je voertuig hierover beschikt). Zo rem je meer op de motor en voorkom je slijtage aan de remschijven. Zo bespaar je in onderhoudskosten en bespaar je fijn stof van de remslijtage. Rem zo vroeg mogelijk zodat je zoveel mogelijk afstand hebt en op een rustige manier kan vertragen. Wil je hier nog dieper op doorgaan? Dan kan je een rijstijlanalyse laten uitvoeren bij een gespecialiseerde partij.

       ​​​​​​​4. Schakel de motor uit bij stilstand

Bij sommige bedrijven kan het stationair draaien oplopen tot 15% van het brandstofverbruik. Sta je langer dan 30 seconden stil? Dan is het al de moeite om de motor volledig af te leggen en daarna opnieuw op te starten. Langdurig stationair de motor laden draaien heeft ook negatieve effecten op de roetfilter en de katalysator. Dit kan er op termijn voor zorgen dat de uitlaatgasconditionering niet meer efficiënt verloopt en er dus meer vervuiling is. Mogelijks geraakt het voertuig dan ook niet meer door de milieukeuring en moet de roetfilter en/of de katalysator vervangen worden. 

Zorg er tijdens het kippen of het laden of lossen met een zelflosser voor dat het motortoerental zo laag mogelijk blijft. Het toerental opdrijven heeft helaas geen effect op de snelheid van het laden of lossen. Onderhoud goed het persluchtsysteem, zo hoef je niet lang te wachten op je perslucht én kan je stationair draaien voorkomen.

       ​​​​​​​5. Controleer de conditie van de banden, de bandenspanning en uitlijning van de assen

Zorg ervoor dat je banden in optimale conditie zijn. Goed afgestelde banden zorgen voor een lagere rolweerstand waardoor minder brandstof nodig is op de weg. Premium banden met lage rolweerstand zijn zeker de investering waard. Lees hier meer over de TPMS- en TPRS-systemen om je banden in topconditie te houden.

Ook de uitlijning van de assen kan een grote impact hebben. Een niet-correcte uitlijning van één of meerdere assen zorgt niet alleen voor versnelde en ongelijke bandenslijtage, maar creëert ook extra rolweerstand waardoor de trekker extra hard moet trekken.

       ​​​​​​​6. Sluit altijd de bache

Bij het samenstellen van de oplegger kunnen enkele slimme keuzes er al voor zorgen dat je oplegger zo aerodynamisch mogelijk is. Maar ook na de aankoop kan je hier nog op verbeteren: let er bijvoorbeeld op dat de bak altijd afgeschermd is. Zo maak je trailer zo aerodynamisch mogelijk en ondervind je zo min mogelijk luchtweerstand

Wanneer je met een zelflosser rijdt, doe je er ook goed aan de dakspoiler van de trekker af te stemmen op de hoogte van de zelflosser. Komt de trailer hoger uit dan de trekker? Zet dan de dakspoiler omhoog. Is dit niet het geval, doe hem dan naar beneden. Wanneer je vaak wisselt van trailer, kies je beter voor een elektrisch bedienbare dakspoiler.

       7. Airconditioning en elektronische toestellen 

Je staat er misschien niet snel bij stil, maar ook je airco verbruikt brandstof. Hoe hoger het temperatuurverschil, hoe meer brandstof er gebruikt wordt. Ook andere elektrische toestellen zoals een koelkast, magnetron of laptop kunnen de batterij leegzuigen waardoor die terug moet opgeladen worden met de dynamo, wat er opnieuw voor zorgt dat je brandstofverbruik verhoogt. Als het kan, probeer dan je toestellen op te laden buiten de trailer.
 

       8. Laat je oplegger tijdig onderhouden

Het zal misschien bekend klinken, maar soms moet je investeren om geld te besparen. En dat is hier zeker het geval. Door op regelmatige basis een volledig onderhoud te doen van de trekker en trailer, kan je het brandstofverbruik optimaliseren, blijft het voertuig in topconditie en kan je efficiënter en zuiniger rijden. Enkele zaken waar aandacht op gevestigd moet worden:

  • Controle van de wiellagers
  • Reinigen van de dieselpomp en diesel injectoren
  • Tijdige controle van asuitlijning
  • Controle van de remmer
     

       9. Laadgewicht

Het laatste item op de lijst zal je wellicht het minste verbazen. Het gewicht van de lading heeft uiteraard een grote impact op het brandstofverbruik. Overbelast je trailer dus niet en hou je aan de aangegeven limiet. Door de lading mooi te verdelen over de volledige bak, kan je ook efficiënter rijden.

Zo weinig mogelijk brandstof gebruiken hangt dus van heel wat factoren af. En iedereen kan hier een impact op hebben: de chauffeur, de fabrikant en natuurlijk ook de fleetmanagers / inkopers. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, kunnen we samen het beste resultaat bekomen, ofwel de grootste brandstofbesparing.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief als je meer tips & tricks wil ontvangen: