STAS LTD in de UK

dinsdag 23 januari 2018
Salestopper Graham Macmillan over safety & functionality


Nadat we onze STAS-producten meer dan twintig jaar exporteerden en verdeelden via professionele zakenpartners, richtten we in maart STAS Ltd op. Deze dochteronderneming staat in voor alle nieuwe verkopen en biedt productondersteuning in het Verenigd Koninkrijk. Aan het hoofd van het verkoopteam staat Graham Macmillan. Ter introductie laat hij zijn licht schijnen op de Britse positionering van onze voertuigen.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van een STAS-trailer op het vlak van veiligheid en functionaliteit op de Engelse markt?
“Om te beginnen kunnen we uiteraard rekenen op de decennialange product- en productiekennis van het thuisfront, maar daarnaast zijn voor het Verenigd Koninkrijk de volledige European Whole Vehicle Type Approval en de gecertificeerde ladingszekering belangrijke troeven. Tot slot is ook het 1.400 mm brede chassis een absolute meerwaarde. Het aluminium chassis zorgt voor minder vervorming en meer stabiliteit. Dat betekent een afname van het ‘roleffect’ tijdens bochtenwerk en minder ongewenst afbladderen van de verf."

Het 1.400 mm brede chassis is typisch STAS en daardoor uiteraard ook typisch Belgisch. Hoe wordt dat onthaald in de UK?
“Door de verschillende maten van chassisliggers per gewenste belading kan je de perfecte sterkte creëren en de materiaalmoeheid beperken. De stijfheid van het chassis verlaagt ook de druk op de verf en dankzij de ingelaste kuiptraverse wordt de torsieweerstand verhoogd. Door ten slotte het kippend scharnier te integreren in het chassis wordt ook corrosie voorkomen. Het zijn voordelen waar concurrenten niet kunnen mee uitpakken en die worden uiteraard ook over de plas erkend en gewaardeerd.”

De veiligheidsvoorschriften zijn in Engeland een stuk complexer dan in Europa. In hoeverre voldoet STAS aan die regelgeving?
“Voor zover ik weet, is STAS de enige constructeur van kippers en zelflossers in de UK die een volledige praktische handleiding van de oplegger bezorgt bij zijn voertuigen. Sommige Britse transporteurs gebruiken onze handleiding zelfs als hun algemene kippergids. Op die manier wordt die strikte naleving van de regelgeving op het vlak van veiligheid een salestool. Zo is er bijvoorbeeld de WVTA-goedkeuring. Bij nogal wat concurrenten is enkel het as- of remsysteem goedgekeurd. De UK IRTE kipstabiliteitstest is de minimumvereiste voor alle kippers hier. De STAS Agrostar en Buildstar bereiken de hellingshoek van 7° en slagen dus met glans voor deze test.”

In vergelijking met andere landen zijn de afmetingen van een zelflosser in het Verenigd Koninkrijk vaak groter dan in andere landen. Ondervindt de Britse markt enige stabiliteitsproblemen met voertuigen van deze grootte? En welke invloed heeft het op het rijcomfort?
“Voor wie rijdt met een STAS kan dit geen probleem zijn (lacht). Een chauffeur die echter met een geladen oplegger van een ander merk rijdt, zal ondervinden dat het voertuig niet op dezelfde manier doorbuigt als het onderliggende chassis. Dit komt door een minder goede krachtverdeling. Een onstabiel gevoel is dan het resultaat. Bij een STAS-voertuig werken het chassis en de opbouw mooi samen. Zo voelt rijden veel stabieler aan en heeft de chauffeur de perfecte controle over zijn voertuig.”





Dealers

Brochure

Chat

Op de hoogte blijven van onze updates en promoties?

Uw emailadres