Opleggers in het recyclage segment: Ecostar VS Ferrostar
Je ziet onze STAS trailers dagelijks op de snelweg, maar heb je jezelf ooit al eens afgevraagd wat die chauffeurs vervoeren? Wanneer je een Ecostar of Ferrostar op de baan ziet, dan zal die vaak recyclage materiaal vervoeren zoals biomassa, glas, schroot, huisafval, PMD, hout of papier. De trotse STAS chauffeurs brengen het afval naar de juiste recyclageparken voor afvalverwerking en wij bij STAS zorgen voor stevige, duurzame trailers voor het transport. Zo dragen we allen ons steentje bij aan het verduurzamen van onze maatschappij.
Wereldwijd wordt er jaarlijks 2.01 miljard ton aan stedelijk afval geproduceerd. Dat komt neer op 0.74 kg afval per dag per persoon. Binnen het recyclage segment hebben we 2 trailers die zich specifiek toespitsen op het transport van afval: de Ecostar zelflosser en de Ferrostar kipper.
Werk je zelf in transport en zoek je nog de geknipte oplegger voor jouw transport maar geen idee welke trailer het beste bij jouw noden past? Hoewel beide voertuigen binnen het recyclagesegment gebruikt worden, verschillen ze sterk! We bekijken de voornaamste verschillen én hun voordelen.
Lading
Een eerste factor die doorslaggevend kan zijn op je keuze is de soort lading die getransporteerd moet worden. Ligt de focus op coils, glas of schroot, of andere materialen waar metaal in verwerkt zit? Dan kies je beter voor de stalen Ferrostar kipper. De Ferrostar is bestand is tegen sterk abrasieve materialen en kan wel tegen een stootje van een autowrak, grof bouwpuin, …
Vervoer je eerder materialen met een groot volume zoals afval van bouw of sloop, huisafval, pmd, hout of papier, dan is de Ecostar zelflosser de beste keuze.
Aluminium vs staal
De Ferrostar kipper is volledig uit staal opgebouwd om bestand te zijn tegen schurende materialen die mogelijks krassen kunnen maken. Dankzij het stevige staal dat we gebruiken, heb je minimale beschadiging door de lading.
De Ecostar zelflosser is gemaakt van aluminium, het chassis kan opgemaakt zijn uit staal of aluminium. Wanneer je voor aluminium kiest, kies je voor een lichtere oplegger en kan je dus meer payload vervoeren. Zeker een leuk extraatje om over na te denken!
Zelflosser versus kipper
Een bijkomend aspect dat je zeker moet bekijken is de manier van lossen van de lading. Een kipper zal altijd een voldoende stevige plaats moeten vinden om te kippen en kantelgevaar te vermijden. Wanneer er ergens binnen gelost wordt, moet er uiteraard voldoende hoogte zijn om de bak tot op het maximum te kunnen kippen en de lading volledig te lossen.
Een zelflosser is iets veiliger gezien die geen kantelgevaar loopt. Wanneer een lading binnen gelost moet worden, biedt een zelflosser de beste oplossing gezien de chauffeur geen rekening moet houden met de beschikbare hoogte in het gebouw. Een stuk minder zorgen voor de bestuurder!
Gespecialiseerde opties
Er zijn heel wat gespecialiseerde opties beschikbaar voor de Ecostar en Ferrostar. Gezien die eerder gelinkt zijn aan de lading, verschillen deze sterk. We sommen de meest gekozen opties op voor beide voertuigen:
- De vloerlatten van de zelflosser kunnen extra versterkt worden door het toevoegen van versterkte eindkapjes.
- De wanden van de zelflosser kunnen versterkt worden door slijtplaten te voorzien aan de achterkant van de bak. De slijtplaten beschermen de zelflosser tegen schade en kunnen eenvoudig vervangen worden wanneer nodig.
- Er kan ook versterking voorzien worden aan het einde van de bak ter bescherming van de vloerlatten. Deze beschermplaten worden via scharnieren aan de deuren bevestigd en zorgen dat de levensduur van de vloerlatten gemaximaliseerd worden.
- Het Cleansweep systeem is een zeil dat gedeeltelijk onder de lading komt te zitten en meebeweegt wanneer de lading gelost wordt. Het zeil zorgt ervoor dat de lading gemakkelijk volledig gelost wordt, daarna gaat het zeil automatisch (hydraulisch of elektrisch) terug naar het voorberd.
- And last but not least zijn er verschillende opties om de lading af te dekken. Zo kan je opteren voor een ééndelig hydraulisch daknet of een tweedelig hydraulisch daknetsysteem.
Bekijk onze video’s over hydraulische daknetsystemen specifiek voor het recyclage segment, Hoe werkt een hydraulisch daknetsysteem en Eéndelig daknetsysteem voor zelflossers.
- Er zijn 2 verschillende manieren om het dekzeil extra te beschermen bij de Ferrostar. Je kan opteren voor een beschermende aluminium afdekplaat of een dekzeil met een rubber bescherming die het afdekzeil beschermt tegen mogelijke beschadiging tijdens het vullen van de kipper. Aanvullend kan je ervoor opteren om het systeem vanop de grond te bedienen.
- Dankzij een kipvibrator kan je plakkerige ladingen gemakkelijk lossen. Deze optie trilt je lading letterlijk los.
- Met spatbordbescherming vermijd je dat grote brokstukken schade berokkenen aan je oplegger.
- De ingewerkte trog voor de Ferrostar zorgt dat je op een veilige manier coils kan vervoeren.
Voor beide voertuigen is het automatisch bandenblaassysteem een populaire optie. Deze optie houdt de druk in alle banden op peil en zorgt dat de chauffeur zijn route kan voltooien wanneer een van de banden lek is. De planning kan aangehouden worden en reparaties kunnen ingepland worden op een tijdstip dat de bestuurder het beste uitkomt.
Ecostar VS Ferrostar: de conclusie
De beste oplossing hangt sterk af van jouw noden. Welke materialen zal je vervoeren? Heb je voldoende stabiliteit op de losplaatsen en voldoende hoogte om te kunnen kippen? Ga je eerder voor de robuuste stalen kipper of eerder voor een lichtere zelflosser in aluminium? Contacteer jouw dichtstbijzijnde STAS dealer, we helpen je graag bij jouw keuze.