Beste methodes voor veilig storten

Beste methodes voor veilig storten
Bij STAS nemen we veiligheid er niet zomaar bij, het is een fundamenteel onderdeel van onze engineeringfilosofie. We weten dat het kantelen van een volgeladen trailer complexe mechanica met zich meebrengt en dat er veel op het spel staat voor zowel chauffeurs als operatoren.
Ons streven naar operationele veiligheid richt zich op twee belangrijke gebieden:
1. Veiligheidsmarges maximaliseren: Door strenge engineering eisen, materialen van hoge kwaliteit en geoptimaliseerde productie zorgen we ervoor dat onze trailers onder alle omstandigheden veilig zijn.
2. Operators opleiden: Door inzichten en optimale werkmethoden te delen, zorgen we er voor dat trailers veilig en efficiënt worden gebruikt.
Veiligheid is niet zomaar een selectievakje; het is een voortdurende uitdaging en een gezamenlijke missie van STAS en onze eindgebruikers.
Deze blogpost is de tweede in een reeks blogposts over veiligheid bij het kippen en stabiliteit van kippers. We belichten nu wat chauffeurs en bestuurders kunnen doen om de veiligheidsmarge tijdens het kippen te maximaliseren. Het is aanbevolen om de eerste blogpost in de reeks te lezen voordat je deze leest, omdat de eerste blogpost de basis legt voor de informatie die hier wordt gegeven.
Klik hier om naar de andere blogposts in deze serie te gaan:
Conclusies uit de vorige blogpost (de fysica van het kippen)
De wetenschap is duidelijk over wat kipwagens veilig maakt:
- Het grondoppervlak moet zo vlak mogelijk zijn;
- het zwaartepunt moet zo laag mogelijk liggen.

Laten we dus op beide inzoomen en de dingen overlopen die gedaan kunnen worden om de veiligheid te maximaliseren.
Alles waterpas houden
Dit lijkt op het eerste gezicht eenvoudig: alleen kippen op een perfect vlakke ondergrond en in theorie kan er niets misgaan. Helaas zijn er enkele variabelen in het spel die niet altijd voor de hand liggen.
Grondoppervlak
Het grondoppervlak onder een trailer moet om te beginnen vlak zijn. Bij het kippen neemt het gewicht op de wielen van de trailer voor korte tijd toe, dus de grond moet ook stevig genoeg zijn om dit aan te kunnen. Het is belangrijk om te onthouden dat zelfs een stevige ondergrond snel zacht en onveilig kan worden als deze nat wordt (zie "De beste luchtvering voor kippen" hieronder voor meer informatie).
Als een ondergrond los of niet compact genoeg lijkt, is het waarschijnlijk onveilig om te kippen, zelfs als rijden op die ondergrond nog mogelijk is.

De trailer
De grond is niet het enige dat het gewicht ondersteunt bij het kantelen. Tussen het zwaartepunt van de aanhangwagen en de grond bevinden zich verschillende belangrijke onderdelen, waaronder:
- De bak
- De kipscharnieren en cilinderscharnieren
- Het chassis (frame)
- De ophanging
- De banden
Al deze onderdelen werken samen om de trailer te ondersteunen en als een van deze onderdelen versleten, beschadigd of op een of andere manier asymmetrisch is, maakt dit de trailer minder stabiel en veilig.
Om de trailer zo veilig mogelijk te houden, is het essentieel om regelmatig onderhoud en visuele inspecties uit te voeren. De volgende onderdelen zijn het belangrijkst om in de gaten te houden:
- Controleer de banden op de juiste luchtdruk en beschadigingen, en let vooral op de banden op de laatste as als je de luchtbalgen leeg laat lopen tijdens het kippen.
- De ophanging, vooral de rubberen bussen en aslichamen. Besteed opnieuw speciale aandacht aan de laatste as als je de luchtbalgen laat leeglopen tijdens het kippen.
- De algemene staat van het chassis en de carrosserie, het is een goed idee om deze inspectie uit te voeren wanneer je de trailer schoonmaakt. Schoonmaken is een goede gelegenheid om elke centimeter van de trailer te bekijken en schade is meestal beter zichtbaar op schone oppervlakken.
Regelmatige controles kunnen problemen helpen voorkomen en de trailer veilig houden tijdens het kantelen, vooral op de laatste as waar de uitgeoefende krachten tijdens het kantelen dramatisch kunnen toenemen.

De trekker
De voorkant van de oplegger wordt volledig ondersteund door de truck, dus de truck speelt een belangrijke rol bij het stabiel houden van de oplegger tijdens het kippen. Het is heel belangrijk dat de vrachtwagen en de trailer correct zijn uitgelijnd.
Als de truck en oplegger onder een hoek ten opzichte van elkaar staan, is er sprake van asymmetrische vervorming aan de voorkant van het trailerchassis omdat de koppelschotel maar om één as ten opzichte van de truck kan draaien. Dit betekent dat het gewicht dat op de kipcilinder drukt de ene voorhoek van het chassis verder naar beneden duwt dan de andere, waardoor een van de belangrijkste structurele onderdelen van je kipper asymmetrisch wordt belast: de cyclinderscharnieren.
Om veilig te kunnen kippen, moet je ervoor zorgen dat de truck en de trailer perfect uitgelijnd zijn, met alle wielen recht. Dit verhoogt de algehele stabiliteit en voorkomt ongelukken.

Belastingverdeling
Zorg ervoor dat de lading gelijkmatig verdeeld is in de bak op het moment van laden. Als er aan de ene kant meer lading zit dan aan de andere kant, verschuift het zwaartepunt en dat moet natuurlijk te allen tijde vermeden worden. Besteed extra aandacht aan het laadproces wanneer de trailer geladen wordt door middel van een bulldozer en wanneer de operator van de laadmachine niet in de laadbak kan kijken.

Conclusies over hoe je je kipper op niveau houdt
Onthoud deze belangrijke punten om de trailer stabiel en veilig te houden tijdens het kantelen:
- Controleer of de grond vlak en stevig is voordat je gaat lossen.
- Onderhoud de trailer regelmatig en inspecteer alle onderdelen die gewicht dragen.
- Zorg ervoor dat de lading gelijkmatig verdeeld is bij het laden.
- Houd truck en trailer zo recht mogelijk tijdens het kippen.
- Wees je ervan bewust dat harde wind je veiligheidsmarge ook kan verkleinen.
Het zwaartepunt laag houden
Hoe lager de kiphoek die nodig is om te lossen, hoe veiliger de situatie.
De benodigde kiphoek hangt af van het type lading. Twee belangrijke factoren zijn hierop van invloed:
- Hoe gemakkelijk de lading van zichzelf glijdt
- Hoe gemakkelijk de lading over de vloer van de trailer glijdt
De vereiste kantelhoek is de hoek waarbij de lading van zichzelf af begint te glijden of langs de vloer van de oplegger naar beneden glijdt, afhankelijk van wat het eerst gebeurt.
Hoe gemakkelijk de lading van zichzelf glijdt
De correcte wetenschappelijke term voor deze materiaaleigenschap komt uit de scheepvaart en heet "steilhoek". Deze beschrijft de steilste hoek waaronder een materiaal zich kan ophopen zonder te verschuiven. Desteilhoek is nauw verbonden met de "vloeibaarheid" van de lading en dus met de kiphoek die nodig is om de lading eruit te laten vallen als ze niet langs de vloer van de trailer naar beneden glijdt. Hoe lager de steilhoek, hoe beter de "vloeibaarheid" van het materiaal.

Een lagere steilhoek is veiliger. Om de exacte hoek te bepalen zijn wetenschappelijke tests nodig, dus daar gaan we niet op in, maar dit is wat we weten uit onderzoek:
De steilhoek hangt vooral af van hoe ruw de deeltjes zijn en hoeveel vocht de lading bevat.
Droog graan heeft bijvoorbeeld een lagere steilhoek dan nat zand, wat betekent dat het gemakkelijker te lossen is.
Hoe goed de lading van de laadvloer glijdt
Dit is opnieuw een materiaaleigenschap die wetenschappelijk goed is beschreven en wrijving wordt genoemd.
Wrijving is de mate waarin twee materialen die met elkaar in contact komen gemakkelijk kunnen bewegen tegenover elkaar, in ons geval de bulklading en het aluminium of staal van de bak. Meer wrijving betekent dat er grotere krachten nodig zijn om de lading in beweging te krijgen, of met andere woorden, dat er een grotere kiphoek nodig is.
Het berekenen van de exacte wrijving tussen het lichaam en een bepaalde lading zou weer te complex zijn om ter plekke te doen, maar het is handig om te weten dat het vochtgehalte er opnieuw toe doet.
Bedenk hoe droge kalk zich gedraagt in vergelijking met natte kalk. Merk ook op dat vriestemperaturen ervoor kunnen zorgen dat vochtige ladingsoorten aan de bak vastvriezen, wat slecht nieuws is voor de veiligheid.

De beste instellingen voor luchtvering bij het kantelen
De vraag is of de luchtvering moet worden opgeblazen of leeggelaten. Het is al lang geaccepteerd als een beste praktijk om de luchtvering leeg te laten lopen tijdens het kiepen. Daarom zijn de meeste van onze kipwagens uitgerust met een automatische leegloopfunctie die het chassis laat zakken tijdens het kiepen.
In de meeste gevallen is leeglopen een goed idee om twee belangrijke redenen:
- Het leeglopen verlaagt het zwaartepunt;
- de aanhangwagen wordt minder "wiebelig" omdat er niet langer een luchtlaag is tussen het chassis en de assen.
Maar... leeglopen betekent ook dat het gewicht op het tridem niet langer verdeeld is over de drie assen. Hier zijn de gewichten op de assen die we hebben gemeten toen we dit uitprobeerden tijdens onze reële kanteltests met een 100% beladen bak in gekantelde positie:

Op vaste grond levert dit extra gewicht op de laatste as geen problemen op. Wanneer het grondoppervlak minder goed ontwikkeld is, moet je er rekening mee houden dat het gewicht op de laatste as kan oplopen van 8 ton tot bijna 20 ton. Dit betekent dat grondoppervlakken die prima zijn om op te rijden, zeer gevaarlijk kunnen zijn om op te kippen. Bovendien is het onmogelijk om hierover ter plekke een weloverwogen beslissing te nemen.
Dit is de reden dat wij als fabrikant het kiepen op niet-ontwikkelde oppervlakken nooit kunnen goedkeuren, zelfs niet met de huidige kanteltestresultaten en onderzoeken die we over dit onderwerp doen. Kantelen moet altijd gebeuren op een goed ontwikkelde, vlakke en egale ondergrond.
Het is ook opmerkelijk dat de totale belasting op het tridem iets lager is in leeggelopen toestand. Dit komt omdat de theoretische grens van de steunbasis ook naar achteren is verschoven omdat het tridem niet langer als één geheel werkt. Hierdoor komt een deel van het gewicht terug op de kingpin.
Conclusies over hoe je het zwaartepunt laag kunt houden
Hoe steil de laadbak moet kantelen voordat de lading begint te lossen, is sterk afhankelijk van de kenmerken van de specifieke lading die wordt vervoerd.
Er zijn echter veel aanwijzingen die chauffeurs kunnen gebruiken om inzicht te krijgen in deze variabelen voordat ze kippen, en de meeste van deze controles kunnen ter plaatse worden uitgevoerd, waar het laden gebeurt.
Als het mogelijk is, kijk dan goed naar de hoop lading ter plaatse. Dit geeft je een idee van de steilhoek.
Als het type lading het toelaat, kan het ook een goed idee zijn om wat lading in je hand te nemen om de wrijving tussen lading en vloer in te schatten en om een idee te krijgen van hoe steil de hellingshoek zou kunnen zijn. Als de lading door je vingers glijdt, is de lading droog en zit je waarschijnlijk goed. Als je een bal kunt maken met de lading, is de lading vochtig en loop je risico.
Samengevat: De ultieme checklist voor bestuurders en operatoren
Veiligheidsregels op het terrein zijn er natuurlijk niet voor niets en moeten altijd worden nageleefd. Deze regels hebben echter meestal alleen betrekking op de veiligheid op het terrein en vermelden niet de best manieren die wij als fabrikant van kippers zien vanuit ons perspectief.
Veiligheid bij het kippen lijkt op het eerste gezicht heel eenvoudig, maar er zijn veel variabelen van belang en de gevallen die we in het verleden hebben gezien, hebben nooit één verklaring. Het is altijd een optelsom van problemen die voor onveilige situaties zorgen. Ervoor zorgen dat alle betrokkenen een goed idee hebben van waar ze op moeten letten, is waarschijnlijk het beste wat we allemaal kunnen doen om onnodige ongevallen en schade te voorkomen.
Op basis van alle bovenstaande informatie kunnen we een praktische checklist opstellen voor chauffeurs en bestuurders die de veiligheid op het terrein aanzienlijk verbetert. We hebben deze lijst met onderwerpen onderverdeeld op basis van de logische stappen waarmee de meeste chauffeurs te maken krijgen:
Controles voordat je aan je dag begint:
- Schade aan banden van trailer en bandenspanning;
- Richt je op de banden van de laatste as als je de luchtbalgen leeg laat lopen tijdens het kippen.
- Controleer of alle bandenspanningen 9 bar zijn en kip niet met beschadigde banden.
- Staat van ophanging trailers;
- Geef extra aandacht aan de ophanging van de laatste as als je de luchtbalgen laat leeglopen tijdens het kippen.
- Controleer de bussen, luchtbalgen en aslichamen visueel.
- Onderhoudsniveau trailer;
- Als je twijfelt, vraag het dan aan je plaatselijke STAS-dealer.
Controles tijdens het laden
- De hellingshoek van de lading;
- Als je de kans hebt, kijk dan naar de hoek van de hoop.
- Hoe lager de hoek ten opzichte van de grond, hoe beter.
- Wrijving tussen lading en lichaam;
- Als de lading vochtig is en uit kleine abbrasieve deeltjes bestaat, houd hier dan rekening mee tijdens het lossen.
- Lastverdeling in het lichaam.
- Zorg ervoor dat je in de carrosserie kijkt voordat je het dekzeil sluit als je automatische dekzeilen hebt.
- Wees extra voorzichtig als de oplegger vanaf de zijkant wordt geladen met een bulldozer.
Controles tijdens het rijden
- Regen;
- Houd er rekening mee dat het vochtgehalte de wrijvingseigenschappen van de meeste ladingen kan veranderen.
- Is je bache waterdicht?
- Buitentemperatuur;
- Vriest het? Ladingen met een hoog vochtgehalte kunnen aan de binnenkant van de bak vastvriezen.
- Windsnelheid.
- De zijwanden zijn een behoorlijk groot oppervlak waar de wind tegenaan duwt. Onderschat de windkracht niet.
Controles voor het lossen
- Grondoppervlak onder de trailer;
- Is de grond onder de trailer vlak en horizontaal? Zo niet, laad dan niet uit op die plek.
- Is het grondoppervlak stabiel genoeg om de hogere asbelasting tijdens het kantelen te dragen
- Als je twijfelt, los dan niet op die plek.
- Bij het kippen op compact grind of op bouwterreinen is het raadzaam om de balgen op te blazen om het gewicht op de assen verdeeld te houden.
- Staan alle assen van de truck en trailer in een rechte lijn?
- Zo niet, verander dan je positie.
Deze blogpost gaat over wat chauffeurs en operatoren kunnen doen om de veiligheidsmarge bij het kippen te vergroten, en een groot deel daarvan heeft te maken met de staat van de gebruikte trailer. Als fabrikant van kippers hebben we natuurlijk de verantwoordelijkheid om de veiligheid te maximaliseren door het ontwerp van elke kipper die we produceren.
Klik hier om alles te lezen over waarom een STAS Trailers de meest stabiele kipper op de markt is.
Of klik hier om alles te lezen over de fysica achter het kantelen van een kipwagen.