Hoe werkt ECAS?

Tags:
Kippers Zelflossers Product
Hoe werkt ECAS?

Eerder hebben we het al gehad over wat ECAS is en enkele opties voor ECAS. De luchtvering geeft de trailer sterkte en stabiliteit wanneer hij geladen is, en flexibiliteit en een laag zwaartepunt wanneer de trailer niet geladen is. Maar hoe werkt het nu precies?

De assen zijn gemonteerd op het chassis met een scharnierende ophangingssteun. Aan de andere kant van de as vinden we de luchtveringbalgen. Wanneer deze luchtbalgen luchtdruk ontvangen, wordt het opleggerchassis omhooggeduwd.

Gewoonlijk bestaat een ophanging van een oplegger uit meer dan één as. De luchtbalgen van deze assen zijn allemaal met elkaar verbonden zodat ze precies evenveel gewicht dragen. Lijkt het alsof jouw oplegger achterover helt? Maak je geen zorgen, het gewicht is nog steeds gelijkmatig verdeeld over alle drie de assen. Doordat deze drie assen het gewicht netjes verdelen onder elkaar, komt het theoretische draagpunt op het midden van de middelste as te liggen. Dit punt is het tridem oftewel de gemiddelde ligging tussen de assen.

Ons tweede draagpunt is de kingpin of de koppeling tussen de trekker en de oplegger. In tegenstelling tot de kingpin is de luchtvering flexibel. Door de laatste as op te heffen verschuif je het theoretische laadpunt naar voor, wat helpt om het gewicht in de trailer gelijkmatig te verdelen. Handige opties hierbij zijn de Optiturn en Opti-load.  

Door de eerste as op te tillen, verschuift het laadpunt naar achter waardoor er meer gewicht op de kingpin komt te liggen. Dit spaart de banden en remblokken en geeft de trekkende as van de trekker meer tractie wanneer die beladen is. Dit is gelinkt aan de wegrijhulp, een handige ECAS optie.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes?
arrow-left settings