De verbeterde Ferrostar: sterkere zijwanden, lichter voorberd en lager zwanenhals chassis

Tags:
Kippers Sustainable manufacturing Product Recyclage
De verbeterde Ferrostar: sterkere zijwanden, lichter voorberd en lager zwanenhals chassis

Bij STAS zijn we altijd op zoek naar manieren om onze opleggers te verbeteren en duurzamer te maken. Onze stalen Ferrostar kipper is speciaal ontworpen als een stevige en betrouwbare kipper voor het vervoer van zwaar schroot. We hebben hem onlangs opnieuw ontworpen om de levenscyclus verder te optimaliseren en te verlengen en om de Ferrostar nóg sterker en veiliger te maken.

Een van de belangrijkste tools die we gebruikten is de eindige-elementenmethode (FEM – Finite Element Method). Dit is een computersimulatietechniek uit de luchtvaartindustrie waarmee onze ingenieurs kunnen voorspellen hoe materialen onder druk zullen vervormen. We konden de spanningen en vervormingen in de carrosserie en het chassis van de Ferrostar tijdens het laden, kippen en lossen visualiseren en het ontwerp daarop aanpassen. Als resultaat van de FEM-analyse konden we de zijwanden van de Ferrostar versterken, het voorberd lichter en sterker maken en het zwanenhals chassis verlagen.

Zijwanden

Tijdens het herontwerp hebben we bewust aandacht besteed aan het verminderen van de spanning op de zijwanden. We wilden de spanning herverdelen en ontdekten dat door het elimineren van een paar versterkingselementen en het lassen daarvan, de spanning op de zijwand over de hele zijwand kon worden herverdeeld. Hardox is gemaakt om flexibel te zijn, dus hebben we een klein beetje elastische vervorming toegestaan op de zijwanden. Dit betekent dat de zijwanden licht buigen, maar na het ontladen altijd terugkeren naar hun oorspronkelijke vorm. Deze extra flexibiliteit betekent dat de krachten over de hele zijwand worden verdeeld, in plaats van geconcentreerd te zijn op de versterkingen zelf.

Vanwege de hogere krachten veroorzaakt door de belasting in combinatie met de extreem grote hoogte en lengte van de zijwand, hebben we besloten de nieuwe versie niet te gebruiken op onze Ferrostar 86m³.

In de vorige versie zien we dat er minder spanning staat op de zijwandplaten zelf, maar de spanning sterk geconcentreerd is op de gelaste gebieden rond de verstevigingen (rode gebied). Dit betekent dat er een hoger risico is op breuken op de lasnaden. In de nieuwe en verbeterde versie wordt de spanning naar de zijwandplaten gericht, wat resulteert in lagere piekspanningen op de versterkingen en een langere levensduur van de carrosserie.

Voorberd

Het voorberd is 10% lichter zonder in te boeten op sterkte. Het herontwerp verdeelt ook de spanning over het hele voorberd, waardoor de Ferrostar duurzamer is dan ooit! Uiteindelijk hebben we het voorberd twee keer zo sterk gemaakt in overeenstemming met de Eurocodes.

In de vorige versie concentreert de spanning van het omhoogduwen van de bak, zich net boven het cilinderbevestigingspunt en ondervindt de bovenrand vervorming door de kantelprocedure. Dit heeft uiteraard een impact op de stabiliteit. In de nieuwe versie wordt de spanning beter verdeeld over de stijfste delen van de bak: de bovenste rail en de onderste hoekprofielen, zonder deze te vervormen. Dit heeft een positieve invloed op de stabiliteit en natuurlijk op de veiligheid.

Chassis

De Ferrostar is uitgerust met een zwanenhals chassis, wat betekent dat het chassis verlaagd is vanaf de steunpoten tot aan de achterkant. Het voordeel is dat het zwaartepunt van de geladen kipper iets lager komt te liggen. We hebben de trede in het zwanenhals chassis nog eens 10 mm verlaagd, waardoor de stabiliteit van de kipper verder toeneemt, het risico op een kipongeval afneemt en het veiliger wordt om met de verbeterde Ferrostar te werken. Dit maakt ook een groter laadvolume mogelijk, wat vooral handig is bij het vervoer van licht schroot.

Gewicht van de nieuwe Ferrostar

We hebben de zijwanden, het voorberd en het chassis van de Ferrostar verbeterd zonder gewicht toe te voegen. Het gewicht van het voorberd en de zijwanden is verlaagd, waardoor materiaal aan het chassis toegevoegd kan worden om de levensduur te verlengen. Deze veranderingen maken de Ferrostar duurzamer, sterker en veiliger. We hebben het nieuwe model grondig getest en we zijn ervan overtuigd dat deze geüpgradede versie van Ferrostar volledig in lijn ligt met onze belofte: Making bulktransport a long-term pleasure.

Geïnteresseerd in de verbeterde Ferrostar? Neem contact op met uw dichtstbijzijnde STAS dealer:

Vind jouw dealer
A illustration of a character holding an ipad