Staal versus Aluminium opleggers: welk materiaal moet je kiezen?

Tags:
Kippers Zelflossers Product Bouw Recyclage Agro

Bij het configureren van een oplegger komen heel wat keuzes kijken. Een van de belangrijkste overwegingen is het materiaal waaruit de oplegger is gefabriceerd. Bij STAS produceren we zowel kippers integraal in staal of aluminium en zelflossers waarbij de body uit aluminium vervaardigd is en je kan kiezen voor een alu of staal chassis. Gezien dit een cruciale keuze is, hebben we alles wat je moet weten om een weloverwogen beslissing te nemen, op een rijtje gezet.

Het gebruik

Bij het vervoeren van corrosieve materialen, zoals kippenmest, champost/champignonmest … is staal niet interessant wegens de corrosiegevoeligheid. Corrosieve ladingen tasten de verf aan en bij staal zal het zuur uiteindelijk ook het staal zelf aantasten, wat resulteert in een kortere levensduur van het chassis en/of bak. Aluminium heeft hier minder last van, hoewel het op langere termijn ook aangetast zal worden.

Voor ladingen waarbij vonkpreventie belangrijk is, zoals houtzaagsel, is aluminium de beste keuze wegens vonkvastheid. Bij ladingen die in contact komen met de voedselketen, of die deel uitmaken van de voedselketen, is aluminium noodzakelijk om te voorkomen dat roest (ijzeroxide) in de lading ,en dus ook in de voedselketen, terechtkomt.

Wat betreft de bak van de oplegger, is de slijtweerstand afhankelijk van het materiaal dat aan de binnenkant van de bak wordt gebruikt. Staal, met bijvoorbeeld Hardox 450 met een hardheid van 450HB, biedt een hogere slijtweerstand dan aluminium, dat maximaal een hardheid van 110HB kan bereiken. Voor ladingen die veel slijtage veroorzaken, zoals grotere stenen of metaalschroot, is een stalen bak dus aan te raden. Telkens een lading gelost wordt, schuurt die namelijk over de bak en neemt die elke keer enkele micrometers weg terwijl de lading naar buiten glijdt.

Rijgedrag en Esthetiek

Wat betreft rijgedrag zijn zowel stalen als aluminium opleggers ontworpen om vergelijkbare rijprestaties te leveren. Esthetisch gezien hebben beide materialen hun eigen kenmerken. Aluminium is gevoeliger voor krassen dan staal, maar wanneer een kras op staal ontstaat, zal het roesten en er minder mooi uitzien. Herspuiten is een arbeidsintensief proces, waardoor de meeste chassisen na verloop van tijd er minder mooi uitzien.

Economisch

Op economisch gebied is er een prijsverschil tussen staal en aluminium opleggers. Gemiddeld genomen is een aluminium oplegger duurder dan een stalen oplegger. Een ander economisch aspect is de herstelbaarheid. Het repareren van een oplegger in plaats van een nieuwe aan te schaffen, bespaart zowel geld als CO²-uitstoot gegenereerd tijdens de productie van het voertuig. Repareren is altijd duurzamer dan het aankopen van een gloednieuw voertuig.

Staal heeft de neiging te roesten, terwijl aluminium dat niet doet. Hoewel aluminium in principe langer meegaat, wordt een oplegger met een stalen chassis meestal niet afgedankt vanwege roestproblemen. Het duurt namelijk lang voordat staal volledig doorroest.

Terwijl staal vaak sterker is dan aluminium, zijn de eigenschappen gelijkaardig als deze per kilogram berekend worden. Bij STAS maken wij maximaal gebruik van alle voordelen van elke metaalsoort. Zo bekomen wij stalen en aluminium voertuigen die gelijkaardige eigenschappen hebben op vlak van stabiliteit en sterkte.

Sustainability

Bij duurzaamheid van een STAS oplegger speelt de carbon footprint een belangrijke rol. Staal heeft gemiddeld een carbon footprint van ongeveer 2,3 kg CO²eq/kg, terwijl aluminium eerder rond de 7,8 kg CO2eq/kg zit. Dit betekent dat aluminium in vergelijking met staal ongeveer 3 keer meer CO2-uitstoot genereert tijdens de productie ervan.

Echter, tijdens de gebruiksfase heeft aluminium een voordeel vanwege het lagere leeggewicht. Een stalen chassis weegt gemiddeld 256 kg méér dan een aluminium chassis, waardoor je met een aluminium voertuig dus meer lading per rit kan vervoeren. Daarnaast moet worden opgemerkt dat het verven van staal een vereiste is, terwijl dit technisch gezien niet nodig is voor aluminium. Het verfproces bij aluminium is op heden milieubelastender vanwege het etsproces. Gelukkig worden er nieuwe methoden ontwikkeld om het etsproces te elimineren, wat zou leiden tot aanzienlijke vermindering van waterverbruik en watervervuiling. Ook de herstelbaarheid van het materiaal moet hier in overweging genomen worden. Het spreekt voor zich dat staal gemakkelijker herstelbaar is dan aluminium.

Dus, wat moet je kiezen?

Hard to say! Er spelen verschillende factoren mee in die beslissing. Op het gebied van duurzaamheid en gebruikskosten heeft aluminium voordelen vanwege het lagere leeggewicht en het verminderde brandstofverbruik. Staal kan echter voordeliger zijn als het gaat om herstelbaarheid en slijtweerstand van de bak. Zoals altijd hangt de beste keuze voor jou af van de doeleinden waarvoor je het voertuig gebruikt en in welke omstandigheden het voertuig gebruikt zal worden.

Maar gelukkig voor jou hebben wij een team van ervaren sales experts die jou maar al te graag de weg wijzen.

Vind jouw dealer
A illustration of a character holding an ipad