Slijtage & schade: controleer je banden

Tags:
Kippers Zelflossers Product Planet Tips & tricks
Slijtage & schade: controleer je banden

Om zuinig te kunnen rijden met je kipper of zelflosser en dus minder brandstof te gebruiken, kan het controleren van de banden van de oplegger al heel wat mogelijkheden bieden. Door regelmatig een visuele controle te doen, de bandenspanning te bekijken en slijtagepatronen in de gaten te houden, kan je op jaarlijkse basis behoorlijk wat besparen. De chauffeur is meer op zijn gemak want hij is zeker dat hij veilig de weg op gaat en downtime wordt geminimaliseerd.

Zo’n 3/4e van de truckers rijdt op dit moment met minimum één band die een te lage bandenspanning heeft. En dat heeft gevolgen. Het is onder andere minder veilig voor de chauffeur maar er wordt ook extra brandstof verbruikt. De te lage bandenspanning leidt tot ongelijkmatige slijtage en méér rolweerstand. De totale som van deze nadelen is zelfs nog groter dan de som van de delen omdat alles op elkaar effect heeft.

Maar hoe controleer je nu effectief de staat van jouw banden? Er zijn 3 manieren, waarvan 2 puur visueel, om de staat van de banden van jouw oplegger te controleren:

1. Visuele controle

Als er schade is aan de band, kan je dit in de meeste gevallen met het blote oog zien. Wandel geregeld eens rond de trekker en oplegger en inspecteer de banden om te zien of er zichtbare schade is zoals scheuren, inkepingen, uitstulpingen of bobbels. Bekijk zeker ook de velgen en ventielen. Onder het voertuig kan je de binnenkant van de banden controleren op schade. Doe je dit op regelmatige basis, dan zal je ernstige schade snel opmerken en kan er vroeg ingegrepen worden.

Een typisch slijtagefenomeen bij opleggers die al meer dan 8 jaar in gebruik zijn, zijn droogtescheuren. Je kan je hiervoor baseren op de productiedatum van de band die verwerkt zit in het DOT-nummer dat vaak, maar niet altijd, op de zijkant van de band aanwezig is. De laatste vier cijfers van het DOT-nummer staan voor de week en het jaar van de productie van de band.

2. Slijtagepatronen

Een tweede manier om visueel te controleren hoe het gesteld is met jouw banden is door de slijtagepatronen op de banden te analyseren. De soort slijtage die je ziet, kan je heel wat meer vertellen over jouw bandenspanning. Heb je bijvoorbeeld meer slijtage aan de buitenkant van de banden, dan is er mogelijks een probleem met de uitlijning van de assen. Is het centrale deel van de banden meer versleten, dan werden de banden wellicht te veel opgeblazen.

De profieldiepte is een mooie indicator om te weten hoe het zit met de slijtage van de banden. Je kan die meten met een profielmeter of een schuifmaat of vergelijken aan de hand van de slijtage-indicatoren op de band. Komt de hoogte van het profiel overeen met de slijtage-indicatoren? Dan zijn je banden aan vervanging toe!

Bij het meten van de profieldiepte: let er goed op dat je dit grondig doet. Zo meet je de diepte aan de buitenkant, in het midden en aan de binnenkant en dit doe je 4 keer per band om de 90°. Zo ben je zeker dat het volledige loopvlak, of contactoppervlakte van de band, op een gelijkmatige manier verslijt.

Op die manier kan je vroegtijdig ongelijkmatige slijtage opsporen. Vaak zijn versleten of kapotte lagers of aanlopende remmen hier de oorzaak van. Ga dan zeker eens langs bij je lokale STAS dealer.

De twee banden op dezelfde as zouden identieke slijtagepatronen moeten vertonen. Vergelijk de assen niet met elkaar want dankzij de liftassen kunnen die verschillende gradaties van slijtage vertonen. Zo zal de middelste as altijd de meeste slijtage vertonen omdat die nooit gelift kan worden.

Wanneer je jouw voertuig een poetsbeurt geeft, poets dan zeker ook de banden en het ventiel. Zie je zeepbelletjes verschijnen, dan zit je wellicht met een lek. Een onzichtbaar defect bij het ventiel kan op deze manier gemakkelijk opgespoord worden.

3. Bandenspanning controleren

Een accuratere manier om de bandenspanning te meten, is om een bandenspanningsmeter te gebruiken. Deze techniek verzekert dat je onzichtbare lekken kan opsporen.

Maar hoe weet je wat de juiste bandenspanning is voor jouw voertuig? Eerst en vooral moet je weten welke activiteiten je zal uitvoeren met de oplegger – dit zal uiteraard grote invloed hebben op de nodige bandenspanning. Bij een STAS trailer heb je geluk, want de ideale bandenspanning staat vermeld op de band zelf én op een sticker op de oplegger. Bij een zelflosser staat dit net boven het middelste wiel op de onderrand van de bak, bij een kipper vind je de ideale bandenspanning terug op het chassis ter hoogte van het middelste wiel.

Bekijk zeker eens de blogpost TPMS- en TPRS-systemen: hoe houdt u uw trailerbanden in topconditie voor meer info. Sinds juli 2022 wordt elke oplegger standaard uitgeleverd met een vorm van TPMS.