TPMS- en TPRS-systemen: hoe houdt u uw trailerbanden in topconditie

Tags:
Kippers Product Zelflossers Bouw Recyclage Agro Tips & tricks
TPMS- en TPRS-systemen: hoe houdt u uw trailerbanden in topconditie

We hebben héél wat gespecialiseerde snufjes die het vervoer van jouw bulkgoederen vergemakkelijkt. Daaronder valt ook een groot aantal opties die de rijervaring niet enkel aangenaam maar ook veilig maken, voor jou als STAS chauffeur én voor andere weggebruikers. Één van de belangrijkste zaken om rekening mee te houden voor de veiligheid zijn dan ook de banden. De STAS Trailers zouden namelijk niet kunnen rondrijden zonder betrouwbare banden. En bij STAS hebben we enkele slimme trucjes achter de hand om de bandenspanning zo optimaal mogelijk te houden want vanaf juli 2024 wordt een vorm van bandenspanningscontrole verplicht op alle nieuwe opleggers die voor het eerst ingeschreven worden.

Elke chauffeur zal het kunnen beamen: de bandenspanning is súperbelangrijk. De spanning in de banden heeft invloed op verschillende zaken: rolweerstand, brandstofverbruik en de bijhorende uitstoot, remafstand en algemene stabiliteit van het voertuig. Schade aan de banden is namelijk één van dé meest voorkomende redenen voor downtime voor truckers. Allen zeer belangrijke factoren voor een veilig en vlot transport. Daarnaast zullen banden met te lage luchtdruk sneller verslijten, of ze kunnen zelfs escaleren tot een klapband en dat kan leiden tot levensgevaarlijke situaties. De banden kunnen oneven slijten als de bandenspanning ongelijk verandert.

Door de bandenspanning in de gaten te houden, kan je letterlijk geld besparen door sneller in te spelen op schade vóór er onherstelbare schade optreedt. Zo kan je dankzij de juiste bandenspanning jaarlijks per voertuig 500€ tot 800€ besparen aan onderhoud aan de banden én heb je 10 à 20% minder bandenslijtage door een ideaal contactoppervlak tussen band en weg. Alsook bespaar je tot 3 à 5% van de brandstof en heb je bijgevolg minder CO²-uitstoot en minder variabele kosten.

Er is dus nood aan een systeem dat de bandenspanning constant in de gaten houdt, want een gewaarschuwd mens is er twee waard. Gelukkig voor onze klanten hebben we bij STAS twee verschillende opties: het TPMS-systeem of het TPRS-systeem. Beide systemen monitoren de bandenspanning van de oplegger. Het TPMS, kort voor Tyre Pressure Monitoring System, beperkt zich tot het monitoren van de bandenspanning terwijl het TPRS, kort voor Tyre Pressure Refill System nog een stap verder gaat en automatisch lucht bijpompt wanneer de bandenspanning onder een bepaald niveau zakt.

Bandenspanning monitoren

De bandenspanning wordt in de gaten houden door een sensor die in iedere band apart gemonteerd wordt. Eventuele reservewielen kunnen ook met een sensor uitgerust worden. Deze sensoren zijn draadloos verbonden met de ECU die de data doorspeelt aan de modulator. De sensoren meten in realtime de druk en temperatuur in de banden en sturen de data door naar de modulator. Daar wordt de data vergeleken met de ingestelde gewenste waarden. Wanneer de waarden afwijken, krijgt de chauffeur een waarschuwingssignaal.

Enkele handige functies aan het TPMS – Tyre Pressure Monitoring System:

  • Het systeem is compatibel met het huidige dashboard van je truck! De bandenspanning melding verschijnt op het dashboard in de vorm van een waarschuwingslampje. Er moet dus normaalgesproken niets extra’s gemonteerd worden in de cabine. Op het smartboard krijg je de status, de gewenste druk en de actuele druk te zien.

IconDescription automatically generated

  • Naast de bandenspanning wordt ook de temperatuur gemeten. Als er verschillen optreden is er wellicht iets mis met de rem, het lager of de band zelf. In dat geval krijg je ook een waarschuwing te zien.
  • Het systeem kan ook vlot geïnstalleerd worden op de reserveband(en).
  • De batterij van de sensoren gaat tot 9 jaar mee! 6 maand voor de batterij op het einde is, geeft die een signaal uit dat de batterij vervangen moet worden. Zo heb je meer dan voldoende tijd om die te vervangen.
  • Het drukbereik (2-14 bar) gaat veel breder dan bij een normale bandenspanning gangbaar is.
  • Je kan dit systeem uitbreiden zodat je ook de banden van de trekker kan monitoren, dankzij de full truck trailer optie.
  • Dit systeem is compatibel met TX-Trailerguard, zo kan de dispatcher via het trackingsysteem zien wanneer er een probleem is en proactief de chauffeur ondersteunen waar nodig.

TPRS: Bandenspanning monitoren én volautomatisch bijpompen

Wanneer je nog een stap verder wil gaan kan je opteren voor een systeem dat de spanning meet én lucht bijpompt wanneer nodig: het TPRS-systeem of het automatisch bandenblaassysteem.

Hoe werkt het TPRS-systeem?

Het systeem houdt constant de druk in alle banden in de gaten en wanneer de druk daalt, pompt het systeem bij. De lucht om bij te pompen komt uit de luchttank voor de luchtvering en de luchtdruk uit de tank wordt met een maximum factor van 1,7 verhoogd om de banden weer op druk te zetten.

Bijkomend op bovenstaande functies, is het TPRS-systeem ook van volgende voorzien:

  • Banden worden bijgeblazen tijdens het rijden én in stilstand.
  • Het paarse indicatorlampje geïnstalleerd op de zijdelingse bescherming kan je vanuit je spiegels zien. Zo zie je snel wanneer het systeem lucht aan het bij pompen is. Hoe sneller de frequentie van het knipperlicht, hoe meer lucht het systeem aan het bijpompen is. Blijft het lampje continu aan, dan zit je met een groot lek. Je zet je best even aan de kant van de weg om visueel het lek te inspecteren en in te schatten of je kan doorrijden naar een service punt.
  • Beschikbaar bij alle STAS assen, behalve velgen met een bolling van ET0.

Waarom zou je nu voor voor TPMS of TPRS kiezen?

TPMS TPRS
Meet druk én temperatuur in de band Meet druk in de band
Meteen melding wanneer de druk verlaagt Pompt lucht bij wanneer de druk verlaagt
  Veiliger voor jezelf en anderen op de weg
Compatibel met je huidige dashboard Kans op klapbanden verkleint
  Langer op de baan want het systeem blaast bij tot je op de eindlocatie bent
  Geen ongelijke bandenslijtage

 

NEWS UPDATE

Alle nieuwe personenwagens zijn al sinds 2014 verplicht voorzien van een vorm van TPMS. Deze verplichting wordt vanaf 6 juli 2022 uitgebreid naar opleggers, vrachtwagens en bussen. Vanaf 2024 moeten alle nieuwe opleggers die voor het eerst ingeschreven worden, over een TPMS-systeem beschikken. Het bandenblaassysteem is ook volledig goedgekeurd als TPMS-systeem.

Vind jouw dealer
A illustration of a character holding an ipad
arrow-left settings