Stabiliteit bij STAS kippers

Tags:
Kippers Product Bouw Recyclage Agro
Stabiliteit bij STAS kippers

In een ideale wereld is elke kipper stabiel en zouden er geen voertuigen zijn die omkantelen. Wij weten echter dat onze voertuigen niet altijd in ideale werkomgevingen terecht komen: onstabiele en oneffen ondergrond, sterke wind, een lading die blijft kleven… Je kan je ongetwijfeld al situaties voor de geest halen die het je moeilijk gemaakt hebben.

Als chauffeur weet je vaak niet op voorhand in welke omstandigheden je de lading zal moeten lossen. Wij zijn er om je te helpen met extra inzicht over hoe jij de omstandigheden kan verbeteren zodat het risico dat je kantelt, miniem wordt. Door minieme verbeteringen te doen aan de omstandigheden, kan je de stabiliteit van je kipper en daarbij ook de veiligheid en het gebruiksgemak verhogen. Maar laat ons beginnen bij het begin!

Wanneer is een kipper stabiel?

Laten we dit bekijken vanuit de fysica. Er zijn 2 elementen die invloed hebben op de stabiliteit van een kipper:

  1. Het steunvlak: dit is het vlak waarop de body van de kipper rust of steunt tijdens het kippen.
     
  2. Het zwaartepunt: het zwaartepunt is het punt waar de totale massa evenwichtig verdeeld is en het theoretisch in balans is.

Wanneer is de kipper nu stabiel? Wanneer het zwaartepunt zich boven het steunvlak bevindt, val je in principe niet om (1). Ligt het zwaartepunt buiten het steunvlak, dan is de kans groot dat het voertuig omvalt tijdens het kippen (2).

Hoe gaat dit in zijn werk wanneer de kipper kipt?

Het begint allemaal bij de basis: de ondergrond! Een ondergrond die perfect waterpas ligt, is uiteraard het droomscenario. In realiteit zoek je best altijd naar de meest effen ondergrond om te kippen. Met een effen ondergrond blijven het steunvlak en het zwaartepunt gemakkelijker in 1 lijn.

Wanneer je begint te kippen, duw je de bak én het zwaartepunt naar boven. In een ideale situatie zal het zwaartepunt verlagen naar mate de lading gelost wordt. Zit je echter met een klevende lading, dan kan die blijven plakken aan de voorkant van de body waardoor het zwaartepunt bovenaan blijft. Hoe meer je dan kipt, hoe hoger het zwaartepunt komt te liggen en hoe meer kans de kipper heeft om om te vallen. In dat geval is een effen ondergrond cruciaal. Vervoer je wel vaker een klevende lading, dan kan het interessant zijn om te investeren in een liner: dat is een bekleding of voering aan de binnenkant van de body waardoor plakkerige ladingen minder aan de bak kleven en dus gemakkelijker gelost kunnen worden. Let wel, externe factoren zoals een stevige windstoot kunnen ook voldoende zijn om een kipper te doen kantelen als die op maximale hoogte staat en er kleverige lading is. Hou dus zeker rekening met alle omstandigheden, voorzien of onvoorzien.

Waarom is een STAS kipper de stabielste?

Het spoor

De stabiliteit van de kipper tijdens het rijden en kippen, wordt bepaald door het spoor of de dwarsafstand tussen de banden. Daarom wordt het spoor standaard zo breed mogelijk voorzien met 2.140mm. Een breder spoor resulteert in een stabielere trailer. Aan de andere kant is het ook belangrijk dat het chassis zelf, als mechanisme tussen de kipbak en het contact met het wegdek, zo breed mogelijk wordt voorzien. Een breder chassis biedt namelijk meer stabiliteit doordat het een groter draagvlak heeft en de krachten beter kan verdelen.

Stijfheid van het chassis en de bak

Hoe minder de constructie “flext” of buigt, des te minder het zwaartepunt buiten het steunvlak (1) zal vallen, dit omdat een STAS chassis zo gebouwd is dat de stijfheid achteraan maximaal is. Zo hebben STAS kippers het breedste chassis op de markt, een kuiptraverse op de plaats waar de torsiekrachten het grootste zijn en hoge traversen tussen de chassisliggers.

Geïntegreerd kipdraaipunt

Het kipdraaipunt is lager doordat het geïntegreerd is in het chassis, in tegenstelling tot bij een opbouwstructuur. Een lager kipdraaipunt brengt twee grote voordelen met zich mee:

  1. Het kipdraaipunt vormt samen met het chassis één geheel. Zo is er vrijwel geen speling tussen de bak en het chassis mogelijk. Dit verbetert de stabiliteit en de rijervaring met het voertuig.
  2. Het integreren van het kipdraaipunt zorgt ervoor dat het zwaartepunt van het voertuig zo laag mogelijk blijft tijdens het kippen, wat een groot voordeel is voor de veiligheid en het risico op kantelen verlaagt.

Automatisch zakken van de luchtbalgen

Het zakken van de luchtbalgen verlaagt het zwaartepunt met een tiental centimeter (afhankelijk van de configuratie van jouw voertuig). Dat vergroot je marge aanzienlijk. Maar nog belangrijker: het zorgt ervoor dat wanneer de luchtbalgen leeg zijn en het voertuig op de “bokken” ligt. Zo sta je tijdens het kippen niet op luchtkussens, dat zou het voordeel van het stijve chassis tenietdoen.

Algemeen goeie kwaliteit

We gebruiken heel sterke aluminium- en staallegeringen en de laskwaliteit wordt nauwgezet gecontroleerd. Daarnaast is ons kipperchassis tried & tested wat betreft stabiliteit, rijcomfort en duurzaamheid.

 

Als je op zoek bent naar een kipper die stabiliteit en veiligheid biedt, dan ben je bij STAS aan het juiste adres. Door onze aandacht voor het spoor, de stijfheid van het chassis en de bak, het geïntegreerd kipdraaipunt, het automatisch zakken van de luchtbalgen en de totale kwaliteit van onze kippers, bieden we kippers met de langste levensduur en betrouwbaarheid. Bij STAS hebben we ons geëngageerd om de beste kippers te leveren die niet alleen duurzaam zijn, maar ook de hoogste stabiliteit en veiligheid bieden tijdens het transport.