STAS UK: veilige en hoogwaardige kippers en zelflossers in het Verenigd Koninkrijk

Tags:
STAS people STAS dealers
STAS UK: veilige en hoogwaardige kippers en zelflossers in het Verenigd Koninkrijk

Na meer dan twintig jaar STAS producten te hebben geëxporteerd en ze via professionele zakenpartners te hebben gedistribueerd, werd STAS UK in maart 2017 opgericht. De dochteronderneming houdt zich bezig met alle nieuwe verkopen en biedt volledige productondersteuning verkoop, service, onderdelen & verhuur voor het Verenigd Koninkrijk. Graham Macmillan staat aan het hoofd van het team. Wij vroegen hem naar STAS trailers in het Verenigd Koninkrijk.

Hoe bent u overtuigd geraakt van STAS trailers?

"Ik ben al ongeveer 20 jaar betrokken bij STAS, en ik aarzelde initieel als fleet engineer van een grote Britse kipvloot. Ik geloofde niet dat het aluminium chassis robuust genoeg was voor de ontberingen van de Britse kipindustrie. Maar na 2 jaar werken met het volledig aluminium chassis was ik overtuigd van STAS. Wat het onderhoud betreft, was er geen onderhoud nodig aan het aluminium chassis of de carrosserie, zelfs niet na 6 jaar lang dagelijks 4 tot 5 ladingen te kiepen," legt Graham uit.

"Chauffeurs waren snel overtuigd van STAS-trailers door hoe vlekkeloos de trailer de truck volgt en hoe ze in bochten sturen. We krijgen vaak feedback van chauffeurs dat het voelt alsof er geen trailer achter de trekker zit. De feedback was 100% positief. Het commentaar varieerde van "het voelt alsof de trailer op rails loopt" tot "de truck is beter te besturen" en meer positieve feedback over de combinatie truck-oplegger."

Wat zijn de belangrijkste voordelen van een STAS-trailer op de Britse markt?

Om te beginnen kunnen we ons beroepen op onze decennialange product- en productiekennis van het thuisfront, maar daarnaast zijn de uitgebreide Europese typegoedkeuring voor complete voertuigen en het gecertificeerde ladingzekeringssysteem duidelijk belangrijke troeven voor deze markt. En vergeet niet dat de chassismiddens van 1400 mm met 1600 mm aan de buitenranden de breedste en diepste op de markt zijn. De 11 dwarsbalken van volledige hoogte maken het volledige chassis het meest bestand tegen torsiestress en vermoeidheid op de markt. Het aluminium chassis zorgt voor minder vervorming en meer stabiliteit. Dit betekent een vermindering van het 'roleffect' tijdens bochtenwerk, alsook minder afbladderen van de verf. Het STAS aluminium chassis is al meer dan 40 jaar het sterkste en lichtste.

Het 1400 mm brede chassis is typisch STAS en typisch Belgisch. Hoe wordt dat ontvangen in de UK?

Door voor elk type chassis een verschillende dikte van de bovenste en onderste balk te hebben, is het mogelijk de perfecte sterkte te creëren en de materiaalmoeheid te beperken. De stijfheid van het chassis verlaagt de druk op de lak. Door het kippend scharnier te integreren in het chassis wordt corrosie voorkomen. Dit zijn de voordelen waar onze concurrenten niet aan kunnen tippen en ze krijgen mensen aan het praten krijgen. Ze worden uiteraard ook over de plas erkend en gewaardeerd. Het hele chassisontwerp vormt het sterkste kantelplatform op de markt.

De veiligheidsvoorschriften in het Verenigd Koninkrijk zijn iets ingewikkelder dan in Europa. In hoeverre voldoet STAS aan die regelgeving?

“Voor zover ik weet, is STAS de enige fabrikant van kippers en zelflossers in het Verenigd Koninkrijk die een uitgebreide, praktische handleiding bij al zijn opleggers levert. Sommige Britse transportbedrijven gebruiken onze handleiding zelfs als algemene handleiding. Dit betekent dat het strikt naleven van de veiligheidsvoorschriften een nuttig verkoopinstrument wordt. Bijvoorbeeld de WVTA-certificering. Bij nogal wat concurrenten is het enkel as- of remsysteem goedgekeurd. De Britse IRTE-stabiliteitstest voor kippers is de minimumeis, en veel industrieën hebben deze nodig om ervoor te zorgen dat de kipper kwalitatief gemaakt is. Dit toont ook de inzet voor veiligheid. De STAS Agrostar en Buildstar hebben een hellingshoek van 7° en slagen met glans voor deze test. STAS UK biedt nu ook trainingen aan voor het veilig bedienen en lossen van STAS kippers en zelflossers “ vertelt Graham.

In vergelijking met andere landen zijn de afmetingen van een zelflosser in het VK vaak groter dan elders. Ondervindt de Britse markt enige stabiliteitsproblemen met voertuigen van deze grootte? En welke invloed heeft het op het rijcomfort?

“Voor wie rijdt met een STAS kan dit geen probleem zijn (lacht). De chauffeur die met een geladen oplegger van een ander markt rijdt, zal ondervinden dat het voertuig niet op dezelfde manier doorbuigt als het onderliggende chassis. Dat komt door de minder dan optimale krachtenverdeling. Met als gevolg een minder stabiel gevoel. Bij een STAS-voertuig werken het chassis en de opbouw mooi samen. Zo voelt rijden veel stabieler en heeft de chauffeur perfect controle over zijn voertuig.”

Op de hoogte blijven van het laatste STAS-nieuws? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!