Dealer in de kijker: Channel poids lourds – De kracht van persoonlijke service

Tags:
People STAS dealers testimonials
Dealer in de kijker: Channel poids lourds – De kracht van persoonlijke service

Daniel Siabas leidt vanuit Marck en Calais ‘Channel poids lourds’ voor de verkoop, verhuur en service van trailers samen met de tweedehandsmarkt. Dat doet hij ondertussen al een kleine dertig jaar. Zijn kennis van de markt en van het product STAS is dus onwaarschijnlijk groot. “Noem me gerust ouderwets, maar volgens mij is het in ons huidige digitale tijdperk nog altijd de persoonlijke service die werkt.”

“Ik heb Willy Heyse leren kennen rond 1989. Francis was toen ongeveer twaalf jaar. Ik stond aan het begin van mijn carrière en heb hard gewerkt om met STAS in onze regio terrein te winnen. Nu doe ik zaken met de volgende generatie, de zonen van mijn eerste klanten. Dat wil wat zeggen! En dat hebben we vooral aan onze service te danken. Het zit in de kleine dingen. Als we prospecteren, lenen we soms een oplegger uit, die de transporteur dan enkele weken kan uittesten. Dat leidt in bijna alle gevallen tot verkoop. We doen ook aan pechverhelping en we hebben een mooi tweedehandspark. Die bereidheid tot overname en herverkoop is onze kracht. Nochtans is het als concessiehouder niet evident om die service aan te bieden. Anderen houden zich er liever niet mee bezig. Hebben ze gelijk? Misschien. Het zijn uiteindelijk onze winstmarges die op onze parking staan. Maar ik weet ook dat het mede daardoor is dat we standhouden. STAS behoudt een mooie herverkoopwaarde en als je zoals ik een oude rot in het vak bent, dan weet je daar wel mee om te gaan. Inspelen op de behoeftes van je klanten, weten wanneer tweedehandsvoertuigen interessant zijn, in welke periode van het jaar en voor welke sector, dat is de sleutel tot succes.”

Stem van chauffeurs

“We verkopen jaarlijks 220 à 250 voertuigen. 80 à 100 daarvan zijn STAS-trailers. We hebben een marktaandeel van ongeveer 35% in de regio. Proximiteit en snelheid zijn belangrijk in onze aanpak en service naar klanten toe, maar evengoed het menselijke aspect. Wij hebben geen website en doen niet aan sociale media, maar we kennen al onze stakeholders persoonlijk. Valérie neemt de telefoon op, behandelt de vragen, schakelt door en doet de opvolging. Zo houden we voeling met onze klanten en weten we bijvoorbeeld hoe luid de stem van de chauffeurs kan klinken, zeker in kmo’s. En die vormen toch een groot onderdeel van onze klantenportefeuille. Als de chauffeur STAS wil, dan krijgt hij die. (lacht) Door het persoonlijke contact kunnen we ook kort op de bal spelen, want dat wordt van ons verwacht.”

“Inspelen op de behoeftes van je klanten, weten wanneer tweedehandsvoertuigen interessant zijn, in welke periode van het jaar en voor welke sector, dat is de sleutel tot succes.” - Daniel Siabas

Luisterend oor

“Natuurlijk doet de productkwaliteit ook haar werk. Ik raad mijn vertegenwoordigers altijd aan om het niet steeds over de prijs te hebben. Praat over het materiaal, zeg ik dan. Dat verkoopt zichzelf. (lacht) Zeker de kwaliteit van afwerking zetten we bij onze klanten-transporteurs graag in de verf. Daarnaast zet ook de organisatie achter het merk de deur naar de markt open. STAS wordt geleid door een team dat vooruitkijkt, over de Belgische landsgrenzen heen. Dat legt hen geen windeieren. Het luisterende oor, dat is er vandaag nog steeds. En dat is wel nodig bij mij. Hebben ze al gezegd dat ik een moeilijk karakter heb? (lacht) Als iets me niet bevalt, dan zeg ik dat. Constructief bedoeld uiteraard, om de samenwerking en het product vooruit te laten gaan. Ik apprecieer dat het STAS-team dat respecteert. Samen zijn we erin geslaagd om een kwaliteitsmarge op te bouwen, om krediet te genieten bij de eindklant en dat wil ik niet verliezen door futiliteiten. STAS is ook mijn kindje hoor, daar zorg ik voor.”

Vind jouw dealer
A illustration of a character holding an ipad
arrow-left settings