Hoe het STAS Maintenance team downtime in de fabrieken halveerde

Tags:
People STAS people Sustainable manufacturing testimonials
Hoe het STAS Maintenance team downtime in de fabrieken halveerde

Het onderhoudsteam van STAS werd gevormd in 2019 en is ondertussen uitgegroeid tot een achtkoppig team die al heel wat mooie verwezenlijkingen op hun palmares heeft: zo werd de downtime van de machines tot de helft gereduceerd. Maintenance expert Yves Van Den Broucke sprak met Maintenance Magazine en legde uit waarom het team zo essentieel is voor de continuïteit van STAS.

In de laatste drie decennia werd sterk ingezet op automatisatie in de STAS fabrieken. Gevolg daarvan is dat de processen alsmaar korter worden én sneller op elkaar opvolgen. Het wordt dus dés te belangrijker dat processen naadloos op elkaar kunnen aansluiten én pannes voorkomen kunnen worden om het volledige proces zo optimaal mogelijk te laten lopen. Één panne kan de volledige keten stilleggen. Onderhoud dan is ook cruciaal om dit te voorkomen en productietijden te kunnen garanderen.

Plan van aanpak en structuur

In 2019 nam Yves het heft in handen en nam hij de verantwoordelijkheid op zich over alle zaken gerelateerd aan onderhoud. Op dat moment waren er vier onderhoudstechniekers bij STAS maar er werden geen afspraken gemaakt of instructies opgemaakt. Alle onderhoud gebeurde strikt bij aanvraag of wanneer men er ad random eens aan dacht. Deze aanpak resulteerde in frequente pannes en heel wat frustraties op de werkvloer. STAS kon beter en dat wist Yves 100% zeker.

Hij begon door alle problemen in kaart te brengen en prioriteiten toe te wijzen. Gezegend met een goeie rugzak vol ervaring, wist Yves waar te beginnen. Hij begon met het aanpakken van enkele essentiële herstellingswerken en enkele belangrijke quick wins. Zo kon er snel impact gerealiseerd worden en bieden deze acties een antwoord op de interne frustraties. Bijhorend daarbij werd ook essentieel personeel aangeworven om dit project in goeie banen te leiden.

De volgende stap? Preventief onderhoud. Door op regelmatige manier de machines te onderhouden, voorkomen we heel wat problemen. Zo kunnen we onze output blijven garanderen. Er wordt hierbij een duidelijk onderscheid gemaakt tussen essentiële en minder essentiële machines. De lasrobots zijn essentieel voor de continuïteit van de productie. Daarom zorgen we dat we steeds van alle belangrijke slijtstukken een voorraad hebben. Zo kunnen we snel inspringen wanneer het nodig is. Bij minder essentiële machines (denk: heftrucks, hoogtewerkers en rolbruggen) wordt een onderhoudscontract afgesloten met de fabrikant.

Kennisuitwisseling

Het achtkoppige Maintenance team bestaat uit 5 interne medewerkers en 3 externen die ingezet worden over de 2 Belgische sites (STAS Factory Waregem en STAS Factory Tournai). Binnen dit team is héél wat expertise aanwezig:
We hebben 2 techniekers die werken op projectwerk en helpen bij de openstaande onderhouden en eventuele problemen. Daarnaast zijn er in STAS Factory Waregem 2 techniekers voor de robotlijn en in STAS Factory Tournai 1 technieker met expertise in het mechanische die ook wat kennis heeft over het elektrische segment. De drie externen binnen het Maintenance team zijn gespecialiseerd in storingen. Twee storingstechniekers zijn aanwezig in STAS Factory Waregem en één in STAS Factory Tournai.

Om zo snel mogelijk in te grijpen, werkt het robotteam in een ploegensysteem. Het team in STAS Factory Doornik werkt min of meer autonoom, maar bij grotere problemen kunnen ze rekenen op ondersteuning vanuit STAS Factory Waregem. Er werd doelbewust gekozen voor een mix van interne en externe medewerkers. Zo kunnen we heel wat kennis intern houden én kunnen we rekenen op de ervaring, expertise én de certificaten van de externe medewerkers. We geloven echter sterk in kansen geven aan onze mensen. Vandaar dat we altijd kansen aanbieden aan STAS’sers die meer verantwoordelijkheid willen opnemen of die hun skill set willen uitbreiden. Zij hebben echter goed inzicht in hoe de fabrieken werken en hoe de opleggers gebouwd worden. Zo stonden de twee techniekers voor de lasrobot jarenlang zelf aan die robotlijn. Ze kennen de processen door en door en weten zeer goed waar de problemen zich voordoen. De combinatie van die verschillende achtergronden zorgt voor een magnifieke vorm van kennisdeling en maakt het team sterker.

Betrokkenheid

Toch is iedereen in de fabriek verantwoordelijk voor het goed functioneren van de machines en het productieproces. Hoewel het Maintenance team alles initieel op punt gezet heeft, moet alles ook goed onderhouden worden. Dit kan het team niet alleen, daar hebben we alle medewerkers voor nodig. Ook de operatoren zijn dus betrokken onder het kader van het 5S traject, waarbij vooral de derde S (schoonmaak) voor het Maintenance team het verschil maakte.

Operatoren reinigen dagelijks hun toestellen, gereedschap en werkposten. Zij merken het meteen op wanneer er een lek of mankement is. Dankzij het dagelijkse onderhoud komen heel wat verborgen gebreken boven en kan het team tijdig ingrijpen, nog vóór het een groot probleem wordt. Aan de belangrijke, essentiële machines worden instructies opgehangen voor dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse reiniging en waar op gelet moet worden. Zo kan iedereen de controle doen en ligt de verantwoordelijk terug in handen van de operator.

Problemen worden tijdens het dagelijks overleg op de werkpost aan de teamleader gemeld en via het QMS (Quality Management System) aan de onderhoudsploeg doorgegeven. De machine of het gereedschap in kwestie wordt voorzien van een oranje label, zo is het gemakkelijk te herkennen voor de onderhoudstechnieker én hij kan via de checklist op de achterkant zijn werk valideren. Operatoren zien meteen dat het probleem aangepakt werd. Dat is nodig om betrokkenheid te creëren op de werkvloer. Als er geen meldingen binnenkomen, kan het Maintenance team de problemen niet aanpakken. Het moet van twee kanten komen.

In rechte lijn naar preventief onderhoud

Sinds de start van het team zijn stilstanden al met de helft gereduceerd. Dankzij de betrokkenheid op de werkvloer kan er veel korter op de bal gespeeld worden. Maar we willen nog verder gaan. Gezien alles gelogd wordt in het QMS-systeem kunnen we die data analyseren: wat zijn terugkerende problemen, wat waren oplossingen die beter konden en kunnen we op een andere manier ingrijpen?

Kortom: het Maintenance team is onmisbaar geworden in de dagelijkse werking van de STAS fabrieken. Het werk is zeker nog niet gedaan. Samen doen we er alles aan STAS trailers zo vlot mogelijk uit productie te doen rollen.

*gebaseerd op het artikel ‘Vijfjarenplan voor onderhoudsdienst’ gepubliceerd bij Maintenance Magazine: lees hier het volledige bericht.