Vanaf juli 2024 verplicht: TPMS voor een veiligere en efficiëntere transportsector

Tags:
Kippers Zelflossers Product
Vanaf juli 2024 verplicht: TPMS voor een veiligere en efficiëntere transportsector

Vanaf 6 juli 2024 zijn alle nieuwe opleggers in de EU verplicht uitgerust te zijn met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS). Deze wetgeving, UN ECE R-141, verhoogt de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers en bespaart brandstofkosten voor de gebruiker.

TPMS, kort voor Tyre Pressure Monitoring System, meet de bandenspanning en geeft een waarschuwing wanneer de spanning afwijkt. Het systeem zorgt ervoor dat de conditie van de banden optimaal blijft en voorkomt klapbanden die een belangrijke oorzaak zijn van verkeersongevallen. Daarnaast zorgt een correcte bandenspanning voor een veiliger weggedrag en een kortere remweg. Je bespaart ook op brandstofkosten en er is bij gevolg minder CO²-uitstoot. Bijkomend zal het voertuig ook minder stilstaan en kostenefficiënter ingezet worden.

STAS heeft een TPMS-systeem gekozen dat compatibel is met 3 verschillende merken sensoren om te zorgen dat klanten flexibel zijn in het kiezen van sensoren wanneer die vervangen moeten worden:

  • Wabco ‘grijze’ strap mount sensor
  • Goodyear ‘gele’ strap mount sensor
  • TireCheck ‘rode’ strap mount sensor

Wanneer er verlies van druk is in de banden krijgt de chauffeur hiervan melding door het ‘lekke band’ icoontje in het dashboard. Afhankelijk van het model van trekker kan er in het infotainment scherm ook de reële druk en temperatuur van elke afzonderlijke band weergegeven worden. De chauffeur kan altijd de correcte waarden aflezen op het smartboard op de trailer. Als alternatief kan de Wabco Fleet Installer geraadpleegd worden met het devicenummer om de druk en temperatuur per band te bekijken.

Daarnaast kan het ook zijn dat servicepunten beschikken over een TPMS-uitlezer waardoor ze gemakkelijk elke band kunnen opmeten en het probleem kunnen lokaliseren.

Band vervangen of reservewiel: wat nu?

Heb je een band moeten vervangen of een reservewiel moeten opsteken? Bekijk dan eerst eens of die uitgerust is met een sensor. Is dit niet het geval, dan zal je de melding van lage bandendruk blijven krijgen tot die gefit wordt met een nieuwe sensor. Heeft de nieuwe band wél een sensor, dan zal je dit moeten aangeven aan het TPMS-systeem zodat die de nieuwe band als vervanging ziet van de oude band en zodat de melding verdwijnt.

Voordelen van TPMS

  • Verbeterde verkeersveiligheid
  • Kortere remweg
  • Minder stilstand
  • Besparen op brandstof & minder CO²-uitstoot
  • Vlot te installeren op reservebanden

We zijn op heden onze WVTA (Whole Vehicle Type-Approval) aan het updaten in samenwerking met verschillende leveranciers zodat we gehomologeerde TPRS (Tire Pressure Refill Systems) kunnen aanbieden als alternatief. Hierover later meer nieuws.

Lees hier meer over hoe de TPMS- en TPRS-systemen werken.

Vragen?

Contacteer uw dichtstbijzijnde STAS dealer

Vind jouw dealer
A illustration of a character holding an ipad